نرم افزار متاتریدر چیست؟

تمامی بروکرها یا کارگزاران موجود در جهان، به منظور برقراری دسترسی مشتریان به بازار جهت انجام معاملات، از محیطی به نام پلتفرم (پایانه معاملاتی) استفاده می‌نمایند. شرکت‌های متفاوتی وجود دارد که این پلتفرم‌ها را طراحی و ارائه می‌دهند. هر یک از این پلتفرم‌ها، قابلیت‌های مختص خود را دارند؛ برخی تنها امکان انجام معامله و برخی دیگر امکان تحلیل و آنالیز بازار را نیز فراهم می‌سازند. یکی از شناخته‌شده‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌ افزارهای معاملاتی که بروکرهای بسیاری از آن برای ارائه خدمت به کاربران خود استفاده می‌کنند، نرم ‌افزار متاتریدر است. MetaQuotes شرکتی است که این نرم‌ افزار را به جهانیان معرفی کرده است.

در یک تعریف کلی، متاتریدر نرم افزار معاملاتی است که پلتفرم‌های ترید (پایانه‌های معاملاتی) را در یکجا گردآوری و به یک‌دیگر متصل می‌سازد و به این ترتیب امکان انجام معاملات در آن‌ها را به وسیله کامپیوتر یا تلفن همراه فراهم می‌کند. این شرکت روسی، دو نسخه متاتریدر 4 و 5 را به ترتیب در سال‌های 2005 و 2010 به بازارهای مالی عرضه کرده است.

قابلیت‌های نرم ‌افزار متاتریدر

متاتریدر به دلیل قابلیت‌های تجاری بسیار بالا و رایگان بودن، به شدت مورد استفاده کاربران قرار گرفته است. دانلود و نصب این نرم ‌افزار و هم چنین تغییر در تنظیمات آن بسیار آسان بوده و محیطی کاربرپسند دارد. متاتریدر، امکان دسترسی به نمودارهای قیمت و انجام معاملات به صورت خودکار را فراهم ساخته است. علاوه بر این می‌توانید تریدهای قبلی خود را نیز در این نرم افزار مرور نمایید.

نکته دیگر، قابلیت دموی این نرم ‌افزار است که این امکان را به شما می‌دهد تا بدون واریز هیچگونه وجهی، در شرایط واقعی بازار، معامله کنید. در شرایط دمو، تازه‌واردان بازار بدون اینکه متحمل زیان شوند، تجربه کافی را کسب خواهند کرد.

هر دو نسخه متاتریدر 4 و 5، توسط شرکت روسی MetaQuotes، برای کاربرانی که قصد ورود به بازار فارکس را دارند، طراحی شده است. با وجود اینکه متاتریدر 5 نسخه جدیدتر و به نوعی جانشین متاتریدر 4 می‌باشد، همچنان MT4 از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌باشد. در ادامه با 5 مورد از وجوه تمایز دو ورژن MT4 و MT5 آشنا خواهید شد:

تفاوت‌های متاتریدر 4 و 5 (MT5 و MT4)

  • اولین و عمده‌ترین تفاوت متاتریدر 4 و 5 در زیرساخت برنامه‌نویسی و کدنویسی است. متاتریدر 5 برای افراد برنامه‌نویس با زبان MQL و کسانی که از اکسپرت (قابلیت انجام اتوماتیک تریدها توسط ربات) استفاده می‌کنند، مناسب‌تر خواهد بود. برای سایر افرادی که به صورت دستی معاملات خود را ثبت می‌کنند، هر دو نسخه یکسان خواهد بود.
  • سرعت انجام معاملات در متاتریدر 5 در مقایسه با نسخه 4 آن بسیار بالاتر است. (متاتریدر 4، سیستمی single thread و 32 بیتی است، در حالیکه متاتریدر 5، یک سیستم multi thread و 64 بیتی بوده و همین امر سبب سرعت بسیار بالای این نسخه شده است.)
  • برخی از برنامه‌ها و اندیکاتورها تنها برای متاتریدر 5 نوشته شده و نظیر آن در نسخه 4 موجود نیست و بالعکس.
  • در بعضی مواقع، هزینه‌های انجام معاملات (اسپرد و کمیسیون) در متاتریدر 4 و 5 متفاوت خواهد بود.
  • نتایج حاصل از بک تست در متاتریدر 4 و 5 متفاوت از یک‌دیگر است. متاتریدر 5 به دلیل دقت بالاتری که در ذخیره داده‌ها دارد، نتایجی بهتر و جامع‌تری ارائه می‌دهد. (منظور از بک تست، تست کردن یک استراتژی با توجه به نمودارهای گذشته و استخراج نتایج از آن است.)

متاتریدر 4 یا 5؟ کدام مناسب‌تر است؟

پیش از بیان این مطلب، باید توجه داشت که انتخاب بروکر بسیار با اهمیت‌تر از انتخاب پلتفرم معاملاتی است. در واقع، تبلیغات صورت گرفته در حوزه پلتفرم و متاتریدر، تنها در راستای جذب مشتری صورت می‌گیرد. از این رو به کار بردن وسواس خاصی در انتخاب پلتفرم معاملاتی، چندان لازم نیست. همچنین می‌بایست اشاره کرد که تمامی بروکرها در عمل، متاتریدر 4 را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

به طور کلی، از دیدگاه معامله‌گری، تفاوت قابل توجهی بین دو نسخه MT5 و MT4 وجود ندارد. با این حال چنانچه به هر علتی ملزم به رعایت قوانین معاملاتی آمریکا هستید و یا اینکه کاربرد اکسپرت و بک استراتژی در معاملات شما بالا است، متاتریدر 5 برای شما گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

این امر از محبوبیت متاتریدر 4 نکاسته و MT4 به دلیل کاربری و مدیریت بسیار ساده‌تر و هم‌چنین نقص فنی و قطعی کمتر، کاربران زیادی دارد. به نوعی که می‌توان این پلتفرم را محبوب‌ترین پلتفرم تجاری حال حاضر جهان دانست.

مزایای کار با نرم‌ افزار متاتریدر

1- ارائه کامل ابزارهای تحلیل تکنیکال

یکی از روش‌ های تحلیل بازارهای مالی، تحلیل تکنیکال می ‌باشد که نمودار قیمت – زمان را تحلیل می کند. تعداد زیادی از تحلیلگران تاکنون به این روش تحلیل علاقه مند شده اند و برای تحلیل و بررسی سرمایه‌گذاری‌ های خود، از این شیوه استفاده می‌کنند. در تحلیل تکنیکال سبک‌ های متنوعی وجود دارد، به همین دلیل همواره معامله گران برای رفع تمام نیازهای خود به دنبال یک پلتفرم جامع می باشند. پلتفرم متاتریدر به دلیل پشتیبانی گسترده از سبک‌ های تحلیلی تکنیکال فیبوناچی قیمتی و زمانی، کلاسیک، چنگال اندروز، ابزار های گن، الیوت و پشتیبانی از تمام اندیکاتورها، از جمله اندیکاتورهای کاربردی مانند (Ichimoku)، MACD، RSI، شاخص جریان پول (MFI)، میانگین متحرک و Stochastic نیاز تحلیلگران تکنیکال در تمامی سبک‌ها را رفع کرده است.

2- پشتیبانی از نسخه‌ های اندروید و iOS

وجود نسخه‌ های موبایلی نرم‌ افزارهای معاملاتی، به دلیل پیشرفت روز افزون تکنولوژی و تلفن‌ های همراه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سرمایه گذاران نمی‌توانند به لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی در تمام طول روز دسترسی داشته باشند، به همین دلیل به یک پلتفرم معاملاتی با پشتیبانی از نسخه تلفن همراه، جهت بررسی معاملات و تحلیل‌ های خود نیاز دارند. بنابراین پلتفرم معاملاتی متاتریدر به کاربران خود اپلیکیشنی سازگار با اندروید و iOS ارائه می دهد.

3- ارائه زمان و نتیجه خبرهای بین‌المللی اقتصادی

اخبار اقتصادی کشورها در بازارهای جهانی انس طلا، نفت خام و فارکس که به صورت سالانه، فصلی و ماهانه ارائه می‌شود، در میان سرمایه گذاران از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند که تاثیر به سزایی بر قیمت‌ها دارند. در بازارهای جهانی حجم معاملات پیش از ارائه گزارش‌ها و سخنرانی‌ های مهم، بسیار کاهش می‌یابد و معامله گران برای تصمیم گیری بهتر، منتظر نتیجه‌ی گزارش‌ها می‌مانند. در متاتریدر 5 در قسمت پایین چارت، زمان خبرهای مهم نمایش داده می‌شود و به تحلیلگران اطلاع رسانی های لازم را ارائه می دهد. همچنین در این پنل معاملاتی برای تحلیلگران، امکان بررسی نتیجه سخنرانی‌ها و گزارش‌ها فراهم شده است.

4- پیروی از معاملات سایر معامله گران

امکان کپی کردن معاملات دیگر معامله گران حرفه‌ای بازار، از جمله آخرین امکانات متاتریدر 5 می باشد. امکان دارد بسیاری از سرمایه گذاران برای فعالیت در بازارهای جهانی، زمان و یا دانش کافی را نداشته باشند. این سرمایه گذاران می‌توانند برای کپی کردن معاملات تریدرهای حرفه ای، سابقه آنها شامل میزان سود کسب شده، نرخ برد (Win Rate) و درصد سود آن‌ها را بررسی کنند. سپس با انتخاب چند گزینه، نرم‌ افزار متاترید، معاملات را به صورت خودکار انجام خواهد داد. افراد جهت استفاده از این امکان، باید ضمن بررسی سابقه معاملاتی افراد مختلف، استراتژی‌ های آنان با شخصیت خود را طبیق دهند.

اموزش نصب متاتریدر

برای اینکه پلتفرم معاملاتی متاتریدر را بر روی گوشی موبایل خود نصب کنید

ابتدا بایستی کلمه متاتریدر 4یا 5 را در گوگل پلی یا اپ استور در تلفن هوشمند خود جستجو کنید.

سپس گزینه­ نصب یا Install را بزنید.

بعد از بازکردن برنامه با صحنه سمت چپ روبرو می‌شوید؛

اما اگر مدتی صبر کنید خود نرم‌افزار به صورت خودکار یک حساب دمو برای شما باز می‌کند.(تصویر سمت راست)

در قسمت پایین صفحه امکانات مختلف آن مانند نمودارها، ابزارهای معامله و حساب مجازی‌اتان که برای شما شارژ شده است را مشاهده می‌کنید.با انتخاب گزینه CHARTS نمودارهایی که می‌خواهید برای شما به نمایش در می‌آیدو با نگه داشتن انگشتتان روی صفحه نمایش، نوع نمودار نیز قابل تغییر است.جفت ارزهای مختلف در سمت بالای تصویر را می‌توانید انتخاب کنید و تحلیل‌ و معاملات مجازی خودتان را روی آن پیاده‌سازی نمایید.

how-to-install-metatrader5-on-phone-5-1
how-to-install-metatrader5-on-phone-7

در سمت بالای تصویر گزینه‌ای شبیه به f وجود دارد که همان اندیکاتورها و ابزارهای مورد نیاز برای تحلیل است.

اما کار شما هنوز به اتمام نرسیده است. برای اینکه بتوانید نمادهای موجود در بازار سرمایه ایران را تحلیل و بررسی کنید؛ باید نرم‌افزار مفیدتریدر که همان نسخه بومی‌سازی شده متا تریدر  است استفاده نمایید. 

برای این کار بر روی منوی سه خطی بالا سمت راست صفحه اول متا تریدر 5 کلیک کرده و روی گزینه manage accounts کلیک کنید.

در این صفحه اکانت دموی قبلی که با دانلود متا تریدر برای شما ایجاد شد را مشاهده می‌کنید. بر روی علامت به اضافه در بالای صفحه کلیک کنید.

در این صفحه در قسمت جستجو عبارت mofid را سرچ کنید تا سرور کارگزاری مفید پیدا شود.

how-to-install-metatrader5-on-phone-8
how-to-install-metatrader5-on-phone-12

بر روی آن کلیک کرده و برای ساخت اکانت دمو بر روی عبارت open a demo account  کلیک کنید.البته فعلا امکان فعال سازی اکانت واقعی وجود ندارد ولی با فعالسازی اکانت دمو می توانید بازار را رصد نمایید.در مرحله بعدی باید نام، نام خانوادگی، شماره تلفن، ایمیل و همچنین میزان مبلغ مجازی که می‌خواهید با ان معامله تمرینی بکنید را در قسمت deposit وارد کرده و در نهایت تیک accept بابت قبول قوانین را بزنید.در این مرحله اکانت دموی شما ساخته شده و یک رمز عبور برای شما در نظر گرفته می‌شود،حال دیگر می‌توانید نمادهای ایرانی در بورس کشورمان را مشاهده کرده و نمودارهای آن‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید

how-to-install-metatrader5-on-phone-11

پیام بگذارید