انتخاب معتبر ترین صرافی

قدم اول برای انتخاب صرافی

هنگام انتخاب صرافی کاربران ایرانی می‌توانند از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کنند؛که برای این کار نیاز به اطلاعاتی دارند در صرافی‌های ایرانی به دلیل اینکه هنوز قانون‌گذاری‌ها شفاف نیست و تعداد صرافی‌ها در حال افزایش هست، کاربران دچار شک و تردید هستند و شاید خیال‌شان بابت معامله در صرافی‌ها راحت نباشد. در صرافی‌های خارجی نیز به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، کاربران ایرانی با مشکل بلوکه شدن حساب و عدم سرویس‌دهی از سوی این صرافی‌ها مواجه هستند.

در سال ۲۰۱۹ در سایت توکن اینسایت (TokenInsight) پرسشنامه‌ای منتشر شد،که نتایج حاصل از تحلیل این پرسشنامه:۳ عامل مهم در انتخاب صرافی ارز دیجیتال مطرح شده بودند:

امنیت صرافی-اعتبار صرافی-نقدینگی و حجم معاملات صرافی

پس برای  بررسی امنیت صرافی موردنظر تحقیقات زیر را انجام دهید:

  • صرافی، ارزهای دیجیتال شما را به چه روشی نگهداری می‌کند؟ ذخیره‎‌سازی سرد (آفلاین) یا ذخیره‌سازی گرم (آنلاین)؟
  • آیا صرافی موردنظر تاکنون هک شده است؟
  • اگر صرافی هک شده است، چه میزان ارز دیجیتال به سرقت رفته است؟
  • آیا صرافی برای ارزهای دزدیده شده کاربران، جبران خسارت کرده است یا خیر؟
  • آیا صرافی موارد امنیتی را رعایت کرده است؟ مثل احراز هویت دو عاملی (۲FA) در هنگام ورود به سیستم، هشدارهای اس ام اس و ایمیل در صورت نقض، ذخیره‌سازی سرد برای اکثر دارایی‌ها و غیره.

و همچنین برای برسی اعتبار ان نیز موارد زیرا مورد تخقیق قرار دهید:

  • چه تعداد کاربر به این صرافی اعتماد کرده‌اند؟ هر چقدر میزان کاربران صرافی بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توان به آن صرافی اعتماد کرد.
  • چه نظراتی در مورد صرافی موردنظر در بازار رد و بدل می‌شود؟ استک‌های ارز دیجیتال و مکان‌های پرسش و پاسخی که بین کاربران در سایت‌های مختلف وجود دارد را بررسی کنید. برای مثال، در استک ارز دیجیتال مطرح کنید که آیا صرافی والکس معتبر هست؟ و پاسخ‌هایی که به این سوال داده می‌شود را بررسی کنید.
  • صرافی موردنظر چقدر فعال است؟ سابقه فعالیت صرافی را بررسی کنید و ببینید چقدر در بلاگ و شبکه‌های اجتماعی فعال است و برای آموزش کاربران خود هزینه می‌کند.
  • فراموش نکنید که در صرافی‌های مشهور و معتبر ارز دیجیتال احتمال کلاهبرداری نسبت به صرافی‌های گمنام و ناشناخته کمتر است و صرافی‌های مشهور بیشتر به استانداردهای امنیتی توجه می‌کنند.

برای نقدینگی و حجم معاملات نیز:

زمانی که می‌خواهید معاملات بزرگ انجام دهید، حجم معاملات بالای صرافی بسیار مهم است. اگر در صرافی معاملات در حجم‌های بالا انجام نشود، مجبور خواهید بود برای یک معامله بزرگ، چندین معامله کوچک انجام دهید و هزینه‌های شما افزایش پیدا می‌کند.

(علاوه بر اینکه باید زمان بیشتری صرف خرید و فروش کنید).

علاوه بر نکات بالا نیاز است نکات دیگری را نیز یاد اور شوم…

  • احراز هویت یا KYC
  • شکاف قیمتی و نحوه قیمت گذاری ها
  • پشتیبانی
  • قیمت های واقعی و لحظه ای
  • کیف پول اختصاصی
  • نداشتن محدودیت خرید و فروش
  • کارمزدها
  • معامله جفت ارز دیجیتال
  • تعداد کوین ها – تنوع در تعداد ارز دیجیتال
  • شفافیت
  • رابط کاربری
  • تسویه حساب ها

احراز هویت یا KYC:یکی از مسائل مهم در موسسات مالی، شناسایی و تایید مشتری است تا از مواردی مثل پولشویی و فسادهای مالی جلوگیری شود. این موسسات برای شناسایی کاربران خود از احراز هویت مشتری (know your customer) استفاده می‌کنند. در فرآیند احراز هویت، کارت شناسایی کاربر، صحت چهره کاربر و مواردی از این قبیل بررسی می‌شود. در این صرافی‌ها برای خرید یا برداشت ارز دیجیتال، مشتری باید احراز هویت شود.صرافی بدون KYC ممکن است کلاهبردار باشد و رعایت قوانین پولشویی برای او مهم نیست.صرافی بدون KYC احتمالاٌ حجم خیلی کوچکی از بازار را در اختیار دارد و نمی‌توانید معاملات حرفه‌ای در این صرافی انجام دهید.

شکاف قیمتی و نحوه قیمت گذاری ها:یکی از پارامترهای مهم برای ترید ارز دیجیتال، مسئله شکاف قیمت ارز دیجیتال است. منظور از شکاف قیمتی این هست که بین بهترین سفارش خرید ارز دیجیتال و بهترین سفارش فروش ارز دیجیتال چقدر اختلاف وجود دارد. فرض کنید شما ۱ بیت کوین از صرافی خریداری کرده‌اید و بنا به دلایلی تصمیم می‌گیرید سریعاً آن را بفروشید، اگر شکاف قیمتی زیاد باشد، به اندازه همین شکاف ضرر خواهید کرد (با قیمت بالا خریده‌اید و با قیمت پایین‌تر مجبور می‌شوید بفروشید).

پشتیبانی:پشتیبانی مناسب از کاربران، ستون فقرات یک صرافی ارز دیجیتال است. حتی اگر صرافی موردنظر امن‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان باشد اما پاسخگوی سوالات شما نباشد، از نظر ما ارزشی ندارد و پایدار نخواهد ماند.در فضای ارزهای دیجیتال با سوالات و خطاهای زیادی در معاملات مواجه می‌شوید که نیاز دارید کسی صدای شما را بشنود و نیازهایتان را رفع کند. صرافی‌های نامعتبر یا ناشناخته معمولاً خدمات مشتری کمی دارند یا  اصلاً ندارند. بهترین صرافی‌ها آنهایی هستند که گزینه‌های زیادی برای دسترسی به تیم پشتیبانی خود به کاربر ارائه می‌دهند. برای مثال، پشتیبانی می‌تواند شامل تماس‌های تلفنی، چت آنلاین، بخش کامنت‌های بلاگ و لایوهای پرسش و پاسخ اینستاگرام باشد.

قیمت های واقعی و لحظه ای:بازار ارزهای دیجیتال پر از نوسانات هیجان‌انگیز است و همین نوسانات می‌تواند راهی برای کسب سود در این بازار باشد. یکی از روش‌های ترید یا معامله ارز دیجیتال، خرید و فروش فوری یا اسکالپینگ است که تریدر در بازه زمانی کوتاه مدت (از چند ثانیه تا چند دقیقه) به خرید و فروش سریع می‌پردازد. بنابراین اینکه قیمت‌هایی ارائه شده در صرافی واقعی و لحظه‌ای باشند، بسیار اهمیت دارد.

کیف پول اختصاصی:اگر صرافی ارز دیجیتال برای کاربران خود، کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی داشته باشد، مزیت محسوب می‌شود. در ابتدای شروع کار با ارزهای دیجیتال، می‌توانید به راحتی از کیف پول صرافی استفاده کنید و نیازی به کار کردن با کیف پول‌های ارز دیجیتال خارجی ندارید که برخی از آنها کاربران ایرانی را تحریم می‌کنند یا رابط کاربری پیچیده‌ای دارند.همچنین زمانی که قصد خرید و فروش لحظه‌ای، روزانه یا ماهانه دارید، می‌توانید از کیف پول صرافی استفاده کنید تا هزینه‌هایتان کاهش پیدا کند و مجبور نباشید مدام در حال انتقال ارزها بین کیف پول شخصی خودتان و کیف پول صرافی باشید

نداشتن محدودیت خرید و فروش:یکی از ویژگی‌های صرافی خوب ارز دیجیتال این است که محدودیتی برای خرید و فروش ارز دیجیتال نداشته باشد. برای مثال، کاربر جدید بتواند با ۱۰۰ هزار تومان هم خرید کند تا با این بازار آشنا شود و بعد از آن بتواند با مبالغ بالاتر (فرضاً ۱۰ میلیون تومان) معاملات خودش را انجام دهد

کارمزدها:در دنیای ارزهای دیجیتال ۲ نوع کارمزد وجود دارد:

کارمزد شبکه و کارمزد صرافی

بنابراین، برای هر تراکنشی که در صرافی ارز دیجیتال انجام می‌دهید (خرید یا فروش)، باید کارمزد این معامله (Fee) را به صرافی نیز پرداخت کنید. هر چه کارمزد صرافی کمتر باشد، هزینه‌های شما کاهش پیدا می‌کند.

معامله جفت ارز دیجیتال:به معامله‌ای که بتوانید در آن ۲ ارز دیجیتال را مستقیماً به یکدیگر تبدیل کنید، معامله جفت ارز گفته می‌شود (مثلاً تبدیل بیت کوین به تتر). استفاده از این قابلیت می‌تواند هزینه معاملات شما را کاهش دهد. برای مثال، اگر قصد دارید بیت کوین‌هایتان را بفروشید و تتر بخرید، اول باید بیت کوین را به ریال یا دلار تبدیل کنید، بعد تتر بخرید (۲ بار کارمزد پرداخت می کنید؛ یکبار برای فروش بیت کوین و یکبار برای خرید تتر). اما با استفاده از معامله جفت ارز، می‌توانید مستقیماً بیت کوین را به تتر تبدیل کنید (۱ بار برای خرید تتر کارمزد پرداخت می‌کنید).

تعداد کوین ها – تنوع در تعداد ارز دیجیتال:این معیار با همان جمله معروف “همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نچین” ارتباط دارد. هر چند که بیت کوین اولین و مشهورترین رمزارز در جهان است اما علاوه بر خرید و فروش بیت کوین، افرادی دیگری هستند که به معامله سایر ارزها نیز علاقه دارند؛ مانند خرید و فروش تتر یا خرید و فروش اتریوم.هر چه تعداد ارزهای دیجیتال یک صرافی بیشتر باشد، دست شما برای انجام معامله بازتر است و معاملات متنوعی را می‌توانید انجام دهید.

شفافیت:صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال مشکلی در اشتراک اطلاعات خود ندارند. برای مثال:مکان و آدرس صرافی ارز دیجیتال مشخص است و در سایت درج می‌شود (داشتن نشانی محل کار).شماره تماس‌های صرافی واقعی‌اند؛ پاسخ داده شده و در سایت درج می‌شوند.تعداد اعضای تیم صرافی مشخص است و تیم فنی و توسعه دهنده صرافی از دانش فنی موردنیاز برخوردار هستند.

رابط کاربری:

صرافی ارز دیجیتال باید رابط کاربری خوبی داشته باشد و به اصطلاح کاربر پسند باشد تا بتواند تجربه خوبی را در معاملات برای کاربران خود رقم بزند. ظاهر پیچیده و امکانات خیلی زیاد صرافی ممکن است کاربر را خسته یا سردرگم کند.

تسویه حساب ها:در کنار معیارهایی که در بالا گفته شد، صرافی ارز دیجیتال باید خوش حساب باشد و تسویه حساب‌های ریالی کاربران را به موقع انجام دهد.البته فراموش نکنید که تسویه حساب‌های ریالی در صرافی‌های ایرانی بر اساس سیکل‌های موجود انجام می‌شود و به فعالیت سیستم پایا و ساتنا بانک‌ها وابسته است. در کل، صرافی باید خودش را متعهد بداند که در نزدیکترین زمان ممکن تسویه حساب‌ها را انجام دهد.

پیام بگذارید